[zápisník]    [mé práce]     [archív]     [odkazy]

 

Michal Hvorecký: Lovci & Sběrači
(Odeon, Praha 2003)

Michal Hvorecký (1976), student estetiky, pracovník v reklamě, publicista a především nadějný slovenský autor nastupující generace. První povídková sbírka Silný pocit čistoty mu vyšla v roce 1998. O tři roky později následovala další sbírka, která je dostupná i v českém překladu, Lovci & Sběrači. Zatím poslední jeho literární počin, román z roku 2003 nese název Poslední hit.

Já jsem před pár dny zhltnul Lovce a sběrače. A rád bych se podělil o své dojmy. S první povídkou nás Hvorecký uvádí do kontextu svého světa. V povídce První vítězství hypermarketů vypráví příběh člověka, který navrhuje prostory hypermarketů. Má za úkol narafičit zboží tak, aby jej oko zákazníka zaručeně nemohlo přehlídnout. Jeho poslední job se zdá být vyvrcholením jeho kariéry. A že se mu jeho úkol podařilo splnit více než dobře, pocítí i on na vlastní kůži. V povídce Nové médium se podíváme do prostředí mediálního byznysu mezi manipulátory s lidským vědomím. Slabšími povahami možná otřese vize budoucnosti, kde před vůlí market-makerů nebude úniku. Po této paranoidní masáži exkurze pokračuje do světa modelingu. Berlin je mladičká, hloupoučká modelka. Její jednoduchost v kombinaci s lolitovskou přirozeností se zdá být tím, co dokáže oslovit znuděné masy konzumentů. Kola byznysu se opět roztáčí. Rozhovory, filmy, počítačové hry. Její "vlastníci" chtějí více. A čtenář bude šokován, kam až mohou ziskuchtiví manažeři zajít. Následující rozsáhlejší povídka Nejhorší zločin ve Wilsonově je odbočkou ze světa reklamy a manipulace. Ocitáme se ve dvacátých letech dvacátého století ve fiktivním městě Wilsonově (paralela s mystickou Bratislavou je nabíledni). Na město se snáší temný stín záhadného zločinu. Sérii podivných vražd přijíždí rozluštit americký specialista z FBI. Postupně se začíná ukazovat, že se na scéně pohybují temné síly mající původ v tom nejnižším, co snad ani nepatří do tohoto světa. Nádor pohlcující město začíná bujet. Je nejvyšší čas učinit tomu přítrž. Kriminalistické postupy nahrazují moudra starých kabalistů. Světlo naděje přináší odkaz k síle trojjediné spravedlnosti. Po vítězství nad silami temna nás Hvorecký zavádí opět do své fiktivní (i když kdo ví...) reality. Jeho vize vrcholí v nejrozsáhlejší a nejpodivnější povídce Brand party. Hrdinkou je dívka China, která pracuje jako crashtester, tedy živá figurína sedící ve vozech určených k nárazům do zdi. Je to riskantní, ale dobře placená práce. China studuje a i ona ví, že se ve svém oboru, přestože si jej vybrala dle svých zálib, neuživí. I ona se chce bavit, i ona potřebuje peníze a jak říká, bez peněz "zapomeňte na knihy, cédéčka a víkendy v klubech". Ta jednoduchá věta zároveň shrnuje modly tzv. generace X. Peníze, zábava, parties. Další čtenářův šok přichází v momentě, kdy China zabraná do myšlenek nad svým bývalým přítelem vstupuje do stanice metra Nestlé... Pak už jsem se přestal divit a plně se ponořil do světa reklamy a světa divokého vlastnictví, kde si za peníze lze pořídit opravdu všechno. China ještě téhož dne dostává zajímavou nabídku. Dostane opravdu hodně peněz. I ona za peníze dokáže zapomenout na své hodnoty. A přestože se na pár okamžiků stává velmi důležitou osobou, ani na okamžik nezapochybuje, že se všechno děje jen z něčí vyšší vůle. Zůstává součástí stroje, obrovské mašiny, která živí samu sebe. Vše směřuje k vyvrcholení, kterým je Brand party, největší party v dějinách konzumu. China má na starost její organizaci. A čtenáři se zjevuje pravda o své době. O síle peněz a všudypřítomné manipulaci. O svobodě, která už je pouze archaickým pojmem. Je zároveň vlastnictvím - těch několika nejbohatších. A i ti, zdá se, jsou rozpuštěni v síti všudypřítomných korporací. Na rozdíl od předchozí povídky se však happyend nekoná. Vítězí peníze. Zůstává rezignace, smíření.

Kniha je mrazivou vizí blízké budoucnosti a ta určitě stojí za prozkoumání. Člověk se ocitá na pochybách, zda jde vůbec ještě o vizi. Zda se za všemi těmi možnostmi, které mu dnešní svět nabízí a za rádoby lidskými právy neskrývá něco jiného.  

Rozhovory s Michalem Hvoreckým si můžete přečíst na www.iliteratura.cz a na www.zastavse.cz.

 

Psáno pro Zastav se (3.4.2004).